• Geen verzendkosten vanaf €15,-
  • Uw cadeaus gratis ingepakt
  • Bestellen zonder account mogelijk
  • Geen verzendkosten vanaf €15,-
  • Uw cadeaus gratis ingepakt
  • Bestellen zonder account mogelijk

De klas: homogene of heterogene samenstelling

een overzicht van praktijkrelevant onderwijsonderzoek op vraag van de Vlaamse Onderwijsraad

Barbara Belfi, Bieke De Fraine & Jan Van Damme

Alle bindwijzen en edities

  • E-boek

    2014

    € 8,40

De klas: homogene of heterogene samenstelling

een overzicht van praktijkrelevant onderwijsonderzoek op vraag van de Vlaamse Onderwijsraad

Barbara Belfi, Bieke De Fraine & Jan Van Damme

E-boek
| Nederlands | Digitaal watermerk
  • Niet leverbaar
€ 8,40
  • Vanaf €15,- geen verzendkosten.
  • 30 dagen ruiltermijn voor fysieke producten

Omschrijving

Welke soort klassamenstelling is de meest gunstige voor de leerprestaties, het welbevinden en het academisch zelfbeeld van leerlingen? Worden leerlingen best omringd door een brede diversiteit aan medeleerlingen (heterogene groep)? Of is het beter in de klas te zitten met gelijkaardige leerlingen (homogene groep)? Er bestaan veel wetenschappelijke studies over het groeperen van leerlingen in homogene/heterogene klassen. Deze publicatie wil vooral een overzicht geven van de vaststellingen van onderzoekers in verband met de effecten van homogeen/ heterogeen groeperen op de leerprestaties en het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen. In dit literatuuroverzicht gaat de meeste aandacht uit naar de effecten van klassamenstelling op het prestatieniveau. Daarnaast worden ook andere groeperingscriteria besproken zoals leeftijd, sociaal-economische thuissituatie, cultureel-etnische achtergrond en geslacht. De hier gepresenteerde onderzoeksresultaten kunnen een inspiratiebron zijn voor directeurs, pedagogisch begeleiders en anderen die goede beslissingen willen nemen. Wat u hier leest kan een aanzet zijn om bepaalde tradities te doorbreken en om zelf te onderzoeken wat al dan niet werkt in uw school. Over de auteurs: BARBARA BELFI is wetenschappelijk medewerker aan het Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -evaluatie van de KU Leuven. BIEKE DE FRAINE is deeltijds docent aan het Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -evaluatie van de KU Leuven. JAN VAN DAMME is gewoon hoogleraar aan de Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen en verantwoordelijke van het Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -evaluatie van de KU Leuven. RECENSIES "De stof wordt gekleurd door bijpassende citaten van docenten." - in Didaktief, nr. 7, september 2010. "Een beknopte, maar boeiende studie voor deskundigen en leidinggevenden in het basis- en voortgezet onderwijs." - NBD Biblion, 2010.

Specificaties

  • Uitgever
    Acco uitgeverij
  • Druk
    1
  • Verschenen
    apr. 2014
  • Bladzijden
    53
  • Genre
    Onderwijskunde
  • EAN
    9789033497278
  • E-boek
    E-boek
  • Taal
    Nederlands
  • Beveiliging
    Digitaal watermerk

Gerelateerde producten

Handboek doeltaaldidactiek

Handboek doeltaaldidactiek

Sebastiaan Dönszelmann
€ 34,95
Gedragsproblemen in de klas

Gedragsproblemen in de klas

Anton Horeweg
€ 39,99
Krachtig anders leren

Krachtig anders leren

Wim Bouman
€ 24,95
Zorgzame didactiek

Zorgzame didactiek

Jantien Gerdes
€ 35,00