Omschrijving
De maandbladen uit de Très Riches Heures du duc de Berry behoren wereldwijd tot de bekendste miniaturen uit de middeleeuwen. Veel minder bekend is dat de kunstenaars hiervan uit Nijmegen komen. Zij zijn de eerste Noord-Nederlandse schilders van Europese allure. De ateliers van de schilders-dynastie Maelwael- Van Lymborch waren vanaf 1366 in de hoofdstad van het hertogdom Gelre gevestigd. Rond 1400 traden Johan Maelwael en zijn drie jonge neven Herman, Paul en Johan van Lymborch in dienst van de Franse koninklijke familie. Ze maakten pijlsnel carrière en werden de bestbetaalde kunstenaars van hun tijd. Spraakmakende tentoonstellingen in het Louvre, J. Paul Getty Museum, Metropolitan Museum of Art, Valkhof Museum en Rijksmuseum hebben hun roem vergroot. Recent onderzoek heeft nieuwe inzichten opgeleverd waarvan vele voor het eerst worden gepubliceerd. Dit boek toont tientallen hoogtepunten uit hun fenomenale oeuvre en vertelt het fascinerende verhaal van hun dramatische tijd en hun korte, maar veelbewogen levens. André Stufkens en Clemens Verhoeven namen in 2002 het initiatief voor de terugkeer van de Maelwael-Van Lymborchs naar Nederland. Het resulteerde in de oprichting van de Stichting Maelwael Van Lymborch, waarin beiden bestuursfuncties bekle(ed)den, een keten van publieksactiviteiten, exposities, festivals, onderzoek, publicaties en de oprichting van het museum Gebroeders Van Lymborch Huis.
André Stufkens (1955) was docent kunstgeschiedenis en is voorzitter van de Europese Stichting Joris Ivens. Hij publiceert over kunst, Joris Ivens en filmarchieven, is editor van de internationale wetenschappelijke reeks Maelwael Van Lymborch Studies. Stufkens is bestuurslid van de Stichting Maelwael Van Lymborch Studies. Clemens Verhoeven (1949 - 2023) was zelfstandig publicist over culturele en locale geschiedenis, onder andere de Vierdaagse, de gebroeders Van Lymborch, de valkenjacht, re-enactment, Katherina van Kleef en broederschappen.